6 Questions to ask yourself at the end of the year

by - 16:33

Assalamualaikum silent readers *heart


Gais, aku baru sedar yang 2018 dah nak berakhir dah. Aku rasa aku baru je beberapa hari dekat rumah ni. tsk tsk... Jadi, untuk mengakhiri tahun 2018 kita ini, aku nak tanya beberapa soalan dekat diri aku just for a reflection what had I've gone through for THIS WHOLE MESSY MADNESS EPIC YEAR IN 2018. Tapi sebelum kita jawab 6 soalan tu, feel free to all the bloggers siapa yang tiba-tiba masuk pintu ke mana shaja dan tersadai di sini, why don't you guys ask yourself this 6 questions and share to all of us? Kalau korang buat, comment kat bawah tau. Nak tahu juga en life korang. ehee




1) Was I happy?

Aku tak nafikan setiap tahun itu ada duri dan bahagia yang aku rasa dalam tahun ni. Permulaan tahun aku tak berapa indah because something bad happened. Lots of tears and hatred. Tapi dalam kesakitan tu, ada bahagia sebab aku dah jumpa seseorang yang sentiasa ada untuk aku. Sentiasa ada bila aku susah, perlukan seseorang, kalau aku kata aku nak sendiri pun dia tak tinggalkan aku, dia stay and pujuk. Well, tak nak tipu yang aku memang nak dipujuk walaupun kata nak sendiri. ahahaha Girls problemo. I don't know why. haha. Tapi tulah, aku kata aku benci dia dulu. hahaha.. Now, dia ialah someone so important to me. 

Then pertengahan tahun agak mencabar, dengan periksa, depression yang aku rasa, stress, kena caci, maki dengan orang depan MUKA aku sendiri (sumpah takde adab doh.) Ada masalah dengan pimpinan bawah aku, my jobs, my teachers and fellow friends. Banyak masalah aku tahun ni. So, bila sampai akhir tahun, aku dah mula rasa bahagialah juga. Manusia-manusia mulut jalang dah tak cakap pasal aku, cikgu er.. entahlah. Tapi dah bahagia sikit sebab aku dah tak pressure sangat dengan effect yang 'something bad happened' tu. (yeah, effect dia sampai hujung tahun kot. sebab tu aku sampai kata benci dia. haha my life was miserable okay!!) 

Kesimpulannya, I'm not that happy for this year, but I learned a lot. Alhamdulillah, sebab semua tu jadikan aku manusia yang lebih baik and tabah dalam apa pun ujian yang Allah nak bagi. Tapi aku tak nafikan ada juga memori-memori bahagia yang aku cipta dengan orang-orang yang aku sayang. Thank you for you guys yang dah menceriakan hidup aku tahun ni. Especially for my family, my bestriends HANANIQA and of course you, my 'someone so important' that I used to hate you a lot. hehe

2) Did I live in peace?

Before this tak. Sebab aku bengang dengan orang yang cakap buruk pasal aku. Acting like she knows everything but she's not! Aku menyampah gila dengan orang-orang tu semua. Everytime I saw them, I would wear this smiling mask on my face. Sebab aku fikir, biarlah aku layan dia baik jangan aku layan diorang macam sampah sama macam diorang layan aku. Itu hanya akan buat aku nampak sama je macam dorang dan aku tak nak tu. Tapi dah hujung-hujung ni, aku dah tak rasa apa. Dah maafkan semua. Aku sangat harap takkan bercambah semula rasa tu. As long as you stay out of life, I'll be just fine. Jangan kau mulakan api tu balik sudah. 

3) Did I extend kindness?

Aku baik sangat. Korang jangan baik sangat tau takut kena game atau dipergunakan. The fact is aku tak rasa pun aku baik sangat tapi ada orang kata aku baik sangat. Aku perasan satu benda je, aku suka sacrifice diri aku untuk orang lain. As long as I can help them, it's a good thing. Aku tak nampak pun silapnya di mana? Tapi ada sebenarnya dan pengakhirannya aku akan sakit sendiri. Aku dah sedar benda tu tapi untuk ubah benda tu bukan senang untuk aku. You know, bila benda tu macam memang diri kau macam tu? Aku tak tahu nak buat macam mana. 

refreshment I could say? credit to google


4) Did I live in the present moment?

Aku tak rasa macam tu. Tahun ni aku banyak berfikir tentang masa hadapan aku. Aku terlalu risaukan masa hadapan aku, what is the ending?? Aku fikir terlalu banyak dan terlalu risau sampai banyak air mata yang aku dah bazirkan untuk benda-benda yang tak pasti. So, haritu aku buat self-motivation and I hope that I can use it for next year to overcome this problem. Harapnyalah.

It's really important to live in the moment supaya takde penyesalan nanti. 

5) Did I take time for myself?

Nope. Tapi bila nak dekat akhir tahun aku dah mula belajar untuk sayang diri aku. Aku tak push diri aku teruk-teruk lagi. Luckily aku jumpa "someone so important" aku tu. Dialah yang bagi nasihat dan dorongan untuk aku keluar daripada dunia aku yang teruk tu. So, I really hope that next year, aku akan kekal macam ni. Sayang diri aku lebih lagi.

6) Did I accomplish at least one goal?

Alhamdulillah yes. Salah satunya ialah aku nak laptop aku sendiri. Aku plan nak beli sendiri je sebenarnya tapi sebab masa awal tahun tu ada kem yang memerlukan aku menggunakan laptop so, my father bought it for me! hehe..




Alhamdulillah dah habis gais!! Aku mengambil masa 2 hari untuk menjawab 6 soalan simple ni sebab aku selalu dihipnosis oleh video-video youtube haaha. Jadi itulah sedikit sebanyak throwback kisah hidup duka lara bahagia sendu aku tahun ni. So, how about you?


You May Also Like

2 comments

  1. semoga hari2 yang ceria dan bahagia saja yeee di tahun 2019 =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah aamiin huhu... tapi tak apa kalau ada sikit luka kat mana-mana. That's how we learn kan kan?? hehe

      Delete