PENGALAMAN MAKAN DI MR. DAKGALBI

by - 13:07

Assalamualaikum

Entry kali ni lain daripada yang lain. Sebab aku akan ceritakan pengalaman/review tentang makanan! Aku tak pernah lagi buat review pasal makanan or just entry tentang makanan. Memandangkan tak tahu nak cerita apa, aku just nak share pendapat aku bila makan di Mr. Dakgalbi ni lah ye. hehehe.. Pendapat aku mungkin tak sama dengan pendapat orang lain.

Nak dijadikan cerita, aku hang out dengan kawan aku semalam. Dia kata dia nak try makanan-makanan yang lain dari yang lain. Macam makanan korea ke or makanan yang tengah trending. Jadi, kawan aku ni pon survey harga dan makanan untuk semua restoran korea yang ada dekat mall. Mr. Dakgalbi akhirnya menjadi pilihan. Aku macam biasalah, bab makanan ni follow je orang. 😬

Setibanya dekat Mr. Dakgalbi dan pilih satu meja, tiba-tiba datang seorang waitress with some foods dekat atas tray. Dia tanya, "2 orang ke?" Aku jawablah ya. Pastu dia susun makanan tu atas meja kitorang. Aku clueless gila. Jadi aku cakaplah, "eh, ni bukan kitorang punya kot sebab kami tak order lagi.." Then waitress tu cakap "ni memang side dish nya and semua orang akan dapat. It's free". Ouh lahhhh, baru aku faham. 😂 Nampak sangat first time! HAHAHA. Kawan aku pula pergi buat lawak dia tanya "so, kalau kami makan ni lepastu terus balik pon boleh lah ye? free kan 😏" Waiter tu pon mengiyakan je. HAHAHA.

kimchi, cabbage salad, white carrot, soup (side dishes)
Antara semua side dishes ni, aku boleh tolerate dengan soup. The soup is nice. Kimchi tu bolehlah, but the taste is quite weird for me. Cabbage salad tu rasa manis. Aku tak sure apa benda yang dia letak atas kubis tu tapi rasa dia memang manis. Untuk lobak putih tu pulak, hmm.. Tak tahu nak describe macam mana. hahaha



Macam yang korang nampak dekat gambar atas ni. Diorang akan masak depan kita tau. Macam kat atas ni, dia tengah masak Special Fried Rice + Cheese. Harga Fried Rice ialah RM18 while Chesse tu kena add-on RM8. Other than that, kitorang beli juga satu set ayam. Aku tak ingat apa nama ayam tu tapi itu ialah ayam yang paling pedas dalam menu. Harganya ialah RM18.


Apa yang bestnya pasal ayam tu ialah, ayam tu takde tulang. Jadi kita boleh je makan terus! Puasss sangattt dan rasanya memang sedap. Pedas dan manis. Macam samyang pon ada, tapi aku rasa ayam ni lagi sedap. Tapi tulah, pedas sangat rasa macam keluar api kat telinga ni ha! Lidah pon terbakor je rasa. AHHHHHH tapi memang worth it lah. Siapa yang nak challenge makan pedas dengan kengkawan bolehlah try ayam ni.

Nasi goreng dia pon sedap. Korang boleh makan nasi goreng tu dengan kimchi, cabbage salad or ayam. Cuma satu je masalahnya. Bila kita makan denga benda-benda yang lain, rasa nasi goreng tu hilang sebab rasa ayam, kimchi and that cabbage tu lagi kuat. Macam aku, aku makan begitu sahaja sebab makan macam tu pon dah cukup sedap.

Total cost aku makan pada hari itu ialah RM32 termasuk satu drinking water yang hanya berharga RM1. Bagi aku, harga tu memang kira normallah kalau makan tempat-tempat macam ni. Sebab kita nak try kan, takpelah spend lebih sikit daripada kebiasaan. hehe..

Overall, saya suka makanan melayu lebih lagi! 😂

You May Also Like

8 comments

  1. tekak masih lagi selera melayu..hehe

    ReplyDelete
  2. teringin nak cuba, tapi tak ada geng. ^^

    ReplyDelete
  3. kalau reunion boleh makan dekat sini.. hehe

    ReplyDelete
  4. i ok je dgn korea food. tapi tengok atas pemilihan menu la. kalau jenis yg kena dgn tekak mmg boleh repeat.. tapi tu la, tetap nak makanan melayu kita jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni saya makan samyang and ayam korea jelah yang repeat. hahaha

      Delete