MY DAILY LIFE IN KISAS

by - 13:13

Assalamualaikum silent readers.

Aku sebenarnya tengah menghadapi syndrome writer's block sebab aku banyak sangat benda nak cerita dekat korang tapi tak tahu nak cerita apa. Then, I chose to tell you guys about my daily life in KISAS. KISAS tu sekolah bagi yang tak tahu. Aku tak nak buat pengenalan pasal KISAS, you guys boleh tanya pakcik gugel kot? ehee.. (ohhhh, aku sungguh malas. Harap maklum).


FYI, aku cerita kehidupan *banal aku masa form 5 je untuk entri yang ni sebab hidup zaman form 4, dengan form 5, jauh bezanya. Sangat jauh. Adik-adik form 4 boleh baca kot supaya boleh buat persediaan mental dan fizikal. hehe..

IN THE MORNING 

Aku ada alarm clock aku sendiri. Tepat jam 6 pagi aku akan bangun. Before that, kau kejutlah macam mana pun, aku boleh bangun (selalunyalah), tapi aku akan tidur balik. Pukul 6 tu bagi aku sempat je lagi. hahaha.. Budak-budak lain semua rasa itu dah lambat sangat. Bangun-bangun aku terus gi mandi. Kalau baik sikit aku terus pergi musolla untuk solat subuh. 

Lepas solat subuh, form 5 akan buat bacaan yasin ramai-ramai. Sebab aku bangun 'awal', aku skip bacaan tu dan pergi mandi. Sedih gaklah sebab tak dapat join bacaan tu, tapi nak buat macam mana. Badan aku dah diprogramkan macam tu! Dan itu ialah satu mutiara yang aku akan rindukan. So, baby helang sekalian, bangun lagi awal supaya korang dapat join bacaan yasin tu satu batch. Korang akan rasa malas tak terhingga sebab korang akan fikir nak study je dan tak rasa benda tu penting. "Halah, aku boleh baca sendiri". But it's different to be honest. 

Pukul 6:30 aku siap mandi. Siap-siap mekap semua (I mekap tau u'alls kat sekolah. *wink), pukul 6:45 aku sarapan. Aku ni ketua pelajar, kat sekolah lain panggil pengawas sekolah. Jadi kalau aku bertugas pagi tu before 6:30 aku dah terpacak dekat bilik ketua pelajar. Tapi normally macam tulah hidup aku.

Pukul 7 pagi aku akan pergi sekolah. Kalau aku bertugas asrama hari itu, aku akan buat *inspection dorm. Kalau aku bertugas sekolah aku akan pastikan pelajar semua dekat dewan besar atau Center of Excellence dalam keadaan terkawal. Kalau tak pergi jelah perhimpunan harian masuk barisan macam budak-budak yang lain. Habis perhimpunan pergi sekolah dan belajar.

AFTER SCHOOL

Habis sekolah pukul 3:30, but it's normal untuk cikgu drag masa. Lepastu akan ada kelas tambahan wajib. We called it KueTiaW. If you get what I mean. Memang akan ada guys. Tak macam masa form 4 yang macam chipsmore. Dalam jadual asal pukul 4:30 habis, tapi korang akan trapped setengah jam lagi sebelum kau dibenarkan keluar. That's the power of a teacher in KISAS. (ah, sadisnya. huhu) Basically, aku balik pukul 5. 

Balik aku mandi dulu. Pukul 5:30 baru nak solat. Cakaplah apa korang nak cakap. Yang aku pegang asal aku solat dah cukup baik alhamdulillah. 

Masa nak dekat SPM, ada sesetengah kelas yang ada kelas pukul 5 atau 5:30 if I'm not mistaken. So, diorang akan balik untuk solat then pergi kelas tu. Aku tak join kelas tu. So, I'm a bit free lah. Lepas solat dalam 5:45 petang, aku balik dorm and buka buku. Buat homework obviously. Masuk dewan makan pukul 6:15. So, aku cuma ada 30 minit untuk buat homework yang banyak namati.

AT NIGHT

Lepas maghrib berjemaah, form 5 akan bergegas pula untuk prep berfokus. Basically macam kelas malam lah. Ada kelas waktu malam dengan cikgu. 8 malam sampai 10 malam. Kelas malam nilah aku banyak menyimpan rasa tak puas hati, geram dan seumpamanya sebab dia seolah-olah merampas waktu study aku sendiri. But, nak tak nak kena pergi juga. Pukul 10:30 malam dibenarkan masuk asrama. Balik-balik, solat dan sambung study dekat dorm. Itu jelah masanya untuk buat homework yang menggunung! Pukul 12 malam light off.

Aku tak tahulah korang nampak atau tak penat dia tu. Kalau korang perasanlah en, takde istilah rehat pun yang aku guna. Sebab memang tak boleh rehat, Every seconds in my life is like gold. Lantaklah english aku. Buat homework pun boleh sekejap je. Malam tu kau dah penat gila sebab dari pagi kau perah otak but you have no choice melainkan stadi je. Nothing else. Penat do siries.

SATURDAY

Sabtu ada kelas juga. Daripada pukul 8 pagi sampai 12:30 tengahari. Paling nak termuntah kalau haritu ada satu kelas je. 4 jam 30 minit weh hadap benda sama je! Rehat pun sekejap je like 20 minit. Kalau baik sikit 30 minit. Tapi penatlah.

Lepas kelas tu kitaorang freedom untuk buat apa-apa je kitaorang nak. But selalunya memang study jelah. Siapkan homework yang tak siap.

SUNDAY

Ahad lagi best. Mostly takde pape kecuali budak-budak yang diberi perhatian dan kasih sayang lebih oleh cikgu. Ada kelas untuk diaorang. Aku lepak je. hahahaa... Malam tu ada prep daripada pukul 9 malam sampai 11 malam.





Herm, itu jelah kot hidup aku yang membosankan dan menyeksakan dekat sekolah tu lah. hahaha.. Tapi bila nak dekat dengan SPM, banyak sangat kelas yang cikgu akan buat. Korang kena sacrifice cuti korang. Dan yang memenatkannya bukan kelas je. Tapi konflik yang macam-macam korang akan rasa. Konflik dengan kawan, dengan cikgu, pentadbir, diri sendiri. Makin hari korang akan makin pressure dengan semua benda that relates to academic.

Kalau tanya aku, pressure aku disebabkan oleh cikgu-cikgu. Aku tak suka semua ni sebenarnya. Aku tak suka bila cikgu tanya-tanya "kenapa takde sape dapat A+?!" "Tahun ni A sikit je!" "Macam mana boleh salah?! Kan cikgu dah bagitahu bla bla blaaaaaa" AKU BENCI GILA OKAY. Aku selalu diam je dan biar benda tu berlalu macam angin. Sebab bende tu pressure kau tahu tak? Bende tu boleh sebabkan kau salahkan diri kau, kenapa kau bodoh sangat, kenapa aku buat cikgu aku kecewa, aku buat mak ayah aku kecewa, kenapa kawan aku lagi pandai dari aku, kenapa aku dah cuba yang terbaik tapi aku tetap tak dapat result yang gempak,macam mana hidup aku lepas ni,kenapa kenapa dan kenapa?!!

Haihhhh...

Aku nak bagi pesanan dekat bakal-bakal form 5 dekat sana, tapi aku rasa nanti jadi makin panjang entri yang membosankan ni. Jadi nanti aku buat entri khas untuk kecayangan adik-adik di sana *heart

But yeah I guess that's all for this entry. Goodluck for all the SPM candidates 2019. I dedicated this entry for you guys actually. I knew that I'm not a popular senior at KISAS but I just want to help you guys to stay alive there. Because I nearly DIE. hahahaha...


*inspection = periksa semua dorm samada dalam keadaan yang bersih atau kandang kambing. (eh kandang kambing kotor ke??)

* banal = keadaan di mana kehidupan yang kau lalui sama je.



You May Also Like

6 comments

  1. Generally life akak pun sama jugak hahaha tapi at the end , rindu life kat kisas 😚

    ReplyDelete
  2. hmm cuma nak cakap, excited saya nak masuk kisas ni, sampaikan blog akak pun saya jumpa. even akak dah cerita yang life kat kisas ni membosankan + penat, saya nak jugak masuk kisas! 😂😭 doakan saya ya, saya masih menunggu result untuk second intake uhuk.

    ReplyDelete
  3. I just got tawaran, and saya terima, actually I'm kinda scared when I've read your daily life.. I don't know how to go through this. 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's okay dear. Allah will help you to go trough everything. :) Jangan layan sangat takut tu okay. You can do this! I believe in you!

      Delete
  4. Banyak rupanya yang dah beza daripada masa zaman tahun 2014 dulu2. The old days...

    ReplyDelete