PESANAN UNTUK ORANG YANG STRESS STUDY

by - 13:10

Assalamualaikum semua.

To be honest, daripada 2 hari yang lepas aku nak tulis entry ni tapi mood aku tak stabil. Jadi, aku bukanlah seorang penulis yang hanya menulis. Aku sertakan emosi dalam penulisan aku supaya yang membaca (koranglah tu) dapat sampai kat hati korang. Kalau tak sampai tu macam waste of time lagi-lagi benda yang memotivasikan macam entri kali ni. ehee

Haritu, aku bukak instagram. Lepastu aku tengok story sorang junior aku ni. Aku tak tahu kenapa dengan dia tapi story dia tu ada unsur 'darkness' which is something bad happened to her emotion. Dia rasa macam dia tu teruk. Haritu pun aku ada janji kat korang nak bagi pesanan dekat junior aku so, yeah. 

PRESSURE

Untuk kali ni aku nak bercerita tentang pressure dalam pelajaran. 

Aku ada berborak dengan beberapa junior aku and kebanyakannya stress dengan study. Dia gagal, result jatuh teruk dll. Percayalah, daripada kali pertama aku dekat sekolah tu, result aku setiap peperiksaan jatuh. Kalau ada graf, memang menurun. Tak menaik pun. Sampailah trial SPM, alhamdulillah naik. Semuanya disebabkan oleh beberapa benda yang sebelum ni aku lupa untuk buat. Sedangkan aku makin hari makin kuat study. Tapi kenapa jadi macamtu?

Sampai satu tahap aku cakap, "oh, mungkin kena usaha sampai mati baru berjaya kot? Apa function aku stay up 2-3 pagi tapi result aku tak naik pun?!" Aku makin stress. Aku ambik caffeine untuk stay up. Ada sekali aku tak tidur langsung sebab study edmet. Sedangkan aku kat rumah waktu tu. Kat rumah pun aku hadap buku je. Aku berkurung kat bilik sampai kakak aku salah faham pergi jaja fitnah dekat status dia. (Auch, sakitnya bila ingat balik HUHU) 

Dekat asrama aku jarang masuk dorm sebab aku study kat bilik study. Bilik study tu dah macam rumah aku. 24 hours aku dengan buku tapi result jatuh je sepanjang aku kat sekolah. Kau rasa? Mana tak stress? Dengan jadual padat gila macam nak bunuh budak. Aku buat semua benda ni sampai aku sakit. Kepala aku sakit. Aku selalu pening. Kadang ada rasa nak rebah sebab sakit sangat. 



Satu hari, ada sorang cikgu datang jumpa aku. Dia tahu aku stress study sebab aku ada cerita dekat journal yang kena hantar dekat cikgu. Dia cakap macam ni,

Kalau awak dah buat yang terbaik, tak perlu ada penyesalan dalam apa yang awak dapat. Tak semua orang pandai dalam pelajaran. If you're not good in studies, maybe you're good in something else? 

Cikgu cakap dalam bahasa inggeris. Tapi aku tak reti grammar sangat buat malu je. hahah... Tapi itu apa yang dia cakap dekat aku.

Kalau kau percaya bahawa tuhan itu maha mengetahui, kau takkan rasa sedih atau tertekan dengan apa yang kau dapat. Apa yang kau capai sekarang ni, baik atau teruk, semuanya daripada Allah. Dan kedua-duanya ialah satu ujian. Kau kena percaya, bahawa semua benda yang Allah berikan dekat kau sekarang ni, ialah yang terbaik untuk kau. Semua ni ialah rahsia Allah. Mungkin kau tak nampak hikmahnya sekarang, mungkin nanti. But He know's better.
credit to pakcik gugel


 HAVE FAITH

Aku perasan satu benda yang aku hilang bila aku belajar dekat sekolah tu. Aku lupa untuk bersyukur dekat Allah. Aku lupa untuk redha dengan ketentuan Allah, aku lupa untuk percaya bahawa Allah pemberi segalanya dan aku lupa bahawa apa yang aku doakan selama ini. Apa yang aku doakan hanya pada bibir, hakikatnya aku tak redha dengan apa yang telah Allah bagi dekat aku.

Korang kena percaya dekat Allah yang dia tu berkuasa untuk segalanya. Kalau korang tak percaya dekat Allah, macam mana Allah nak bantu? Maksud percaya tu macam ni.

Sekarang dah malam dan korang tahu sekarang ialah waktu untuk korang rehat, otak korang rehat. But you choose to stay up and study. Sebab korang takut. Korang banyak lagi tak revise chapter-chapter penting. Percaya cakap aku, korang memang takkan habis pun nak study! Mungkin ada segelintir tapi selalunya tak. Jangan ambik hak badan korang untuk rehat. Allah pun suruh kita jaga badan kita elok-elok sebab ini semua hanyalah pinjaman. 
Kalau betul korang percaya dekat Allah, korang akan tunaikan hak badan korang. Anggaplah itu sahaja yang allah bagi kesempatan untuk korang study. Selebihnya biar Allah yang tentukan.
Tidur awal, bangun awal. Cara itu kau takkan menzalimi diri korang! 

Percayalah, benda ni sebenarnya akan buat korang lagi tenang dalam hidup korang sebagai seorang pelajar. Aku faham. Cikgu pressure korang. Marah itu ini. Tengok kejayaan orang lain, rasa diri tu bodoh sangat. Alah, uselessnya aku!! JANGAN. Jangan sesekali kau bandingkan diri kau dengan orang lain. Sebab semua orang ada kelebihannya yang tersendiri. Ingat apa yang cikgu aku cakap sebelum ni. Pergi scroll atas balik! 

Takpelah, result tu bukan apa sangat. Tapi of courselah kita nak banggakan mak ayah and diri sendiri. Ni bukan bongkak eh. Kang ada cakap "kita tak boleh nak berbangga diri! Berdosa!" hmmm.. Usaha yang termampu, tapi jangan sampai makan diri. Tunaikan apa yang badan kau perlu. Bila rehat kau rehat. Bila dah tak boleh nak hadam pergi main. Pergilah membawang. Tak pun tukar cara study pula. Tak payah nak paksa-paksa. Bukan masuk pun. Belajar kena enjoy.

Haa ni satu lagi benda. Tak payah bandingkan periksa kau sekarang, dengan periksa-periksa sebelum ni. Ujian bulan 1 sama ke dengan pertengahan? Pertengahan dengan akhir tahun tu sama ke? Setiap peperiksaan tu kau belajar makin banyak. Chapter kau kena hadam tu lagi banyak. So, tak payahlah nak sendu sangat dengan result korang. Tapi mana-mana soalan yang sama tu kau salah juga itulah yang kau kena perbetulkan.

Masa singkat tapi masih sempat.

Okaylah dah banyak sangat bebel. Semoga kau tak stress lagi eh. Enjoy je. Aku apply semua benda nilah yang result aku naik masa trial. Tak tahulah sebab ni ke apa. Tapi yang pasti aku dah tak sakit dah. Aku lagi happy and tenang bila belajar. Pressure yang cikgu bagi tu semua aku buang letak tepi. Buat bodoh je. Hapuskan semua benda yang akan berikan kau tekanan.

Goodlucklah korang. Aku doakan Allah beri yang terbaik untuk korang dalam SPM nanti. Ingat, terbaik tak bermakna straight A's. Allah knows better.


You May Also Like

3 comments

  1. Omg thank you so much kak nasihat! insya-Allah I will try to apply this at school. Much love❣️

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar, terima kasih😭😭

    ReplyDelete