I HAVE AN INTERNATIONAL FRIEND!

by - 17:55

Assalamualaikum

Bila aku masuk UIA ni, aku adalah berangan nak ada kawan international. Tak kisahlah negara apa pon kan. I just dream to have one, or more. If possible. HAHA. Alhamdulillah, it is not just a dream anymore. It had become a reality. I have an international friend! Her name is Arub Amin and she's from the UK. So whenever I need to communicate with her, I need to speak in English. She still cannot speak in Malay but she already knows some of the words like comel, cantik and etc.

I get to know her when we met at Merdeka Night. Malam tu, every student encouraged to wear kain batik (for sisters) because we want that patriotism spirits. There was a lot of cultural performance and theater that night. So on that night, Arub experienced new things and knows more about our culture. Aku macam bangga gila do waktu tu. HAHAHA Why? Sebab dia kata, dekat negara dia tak sambut kemerdekaan semeriah negara kita. Bangga kan? She saw my kain batik and she would like to have one because it's so pretty! So, I decided to buy one for her.

I bought this one at Bandar Tun Razak less than RM20
So starting from that day we are friends! What makes me really proud of myself is I can speak in English and she understand what I'm trying to say. I have really low self confidence when it comes to English, but I challenge myself to use that language, get used to it because I know how important it is for my future. 

ISLAMOPHOBIA EXPERIENCE

Bila cakap pasal Arub ni, gosh.. She's so nice and she makes me realise betapa bertuahnya kita dilahirkan sebagai seorang Muslim di negara Islam. Aku tanya dia pasal Islamophobia dekat UK. Memang ada and dia pon pernah kena. Verbally. Still alhamdulillah sebab not physically. 

Dia dekat sekolah waktu tu and dia ada satu bag yang dia bawak pergi sekolah. Then a guy cakap dekat dia, "what's in your bag? A bomb?".  Dia pon pernah experienced orang kata dia terrorist. Bila dia cerita tu aku teringat perjuangan orang-orang Islam dulu. Kena caci, kena seksa and everything because of our faith. Kita tak pernah rasa semua tu dekat Malaysia because majority is Muslim. That's another thing that we need to be grateful.


HER FAITH

I am only a human dan aku tak rapat pun dengan dia sangat. Tapi based on apa yang aku perhatikan, dia jaga agama dia. Like after solat dia akan luangkan masa sikit untuk berzikir. Aku ni ya allah... iman tu macam berterabur je. HUHUHU 

Ada sekali tu aku teman dia untuk hantar assignment dekat bilik lecturer. Dia kena slide je assignment tu melalui lubang kat bawah pintu tu. You get what I mean? Tapi disebabkan assignment tu ada ayat Quran and pasal agama dia berat hati nak slide through the door sebab kat lantai kan. She asked me banyak kali, "is it okay?" aku terkelu lidah nak cakap. Sentap jugaklah waktu tu sebab aku baru je hantar assignment yang sama, slide bawah pintu jugak tapi aku tak terfikir pon ada ayat Quran, it is not appropriate lah apalah bla bla! Akhirnya dia slide je sebab dia yakin dengan ustaz dia sebab ustaz yang suruh buat macam tu.

Kalau cakap pasal social media pon dia selalu share pasal agama. Bagus sangattt. :') She always said masyallah tabarakallah, alhamdulillah, inshaallah. And she also very grateful that she can call people here as sisters or brothers because islam itu kan bersaudara. Aku masuk UIA bila kena cakap sister and brother macam cringe sikit. But luckily aku dah biasa sebab kat kisas lagilah kena cakap muslimin muslimat je. Haram sebut nama lelaki pula tu! HAHAHA poodaaahh aduhai jahatnya aku. wakakakaka. But yeah baguslah ada 'sister' and 'brother' ni since kalau aku nak panggil orang yang I don't even know boleh je panggil "SISTERRRR!!!" selain "WOI PEREMPUANNNN!!" okay okay tu gurau. HAHA 

Before I end my entry for today, I would like to share with you guys some screenshots from her status. Semoga memberi ibrah dan pengajaran or just anything that you can get. That's all from me. Until we meet again in the next entry. Inshaallah I will be talking about APT and EPT exam because currently, I've got an email from someone, asking me about these exams. I believe that there are lots of people out there that are still confused. And if you want to ask me, or share your opinions or ask my opinion tak kisahlah apa-apa, just email me and I will roger2 you later. Cewah haha. 

So, tu jelah aku nak story.










You May Also Like

0 comments